E-kampens upplägg

Som lärare leder du elevernas process genom hela E-kampen. 

 

PROCESSEN FÖR LÄRARE

För läraren handlar dagarna om att vägleda, coacha och låta E-kampen vara ett forum där eleverna kan göra praktiska erfarenheter och sedan låta eleverna reflektera och sätta ord på sina erfarenheter för att lära sig av dessa.

Övningar

Under hela E-kampen finns ett utbud av övningar för varje pass. Övningarna går att variera och anpassa efter vad respektive lärare tycker är viktigt och vad som passar respektive klass. Övningarna är väl beskrivna med tydliga instruktioner för att skapa en enkelhet både för elev och lärare.

Elevmaterial

Utöver lärarens material finns även elevmaterial för momenten där eleverna arbetar med sin affärsidé. Exempel på elevmaterial är färdiga mallar för en enklare affärsidébeskrivning, tips för att lyckas med sin försäljning och ytterligare tips och trix för att lyckas med sitt företag.

Tips och trix + frågor och svar

Förutom allt ovanstående material som finns tillgängligt för registrerade lärare och skolklasser innehåller även E-kampen en samlad bas för frågor och svar samt tips och trix från handledare som genomfört Entreprenör för en dag hundratals gånger tidigare.

Att göra någonting för första gången kan vara svårt. E-kampens tips och trix är till för att hjälpa dig att göra dagarna så bra som möjligt. Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig till oss.

Så går E-kampen till

DAG 1

Eleverna får testa på entreprenörsskap och skapa affärsidéer

Den första dagen delas in i 6 olika delar:

Dag 1

Del 1: Entreprenörskap

Här får eleverna en introduktion till företagande och begreppet entreprenör diskuteras. I de olika övningarna får eleverna besvara frågor som: Vad är entreprenörskap? Vem är entreprenör? Vilka egenskaper har en entreprenör och vilka av dessa egenskaper har jag?

Läs mer »
Dag 1

Del 2: Kreativitet och idéskapande

Att komma på idéer är inte alltid så lätt. Det här passet handlar om att få igång elevernas kreativitet och lära dem att utveckla och ”vårda” sina idéer. Ni testar på brainstorming och utvärdering av idéer efter uppsatta regler.

Läs mer »
Dag 1

Del 3A: Affärstyper

I del 3 flyttar vi fokus från allmänna idéer till idéer i affärssammanhang. Utifrån olika affärstyper får eleverna brainstorma i grupp för att skapa nya affärsidéer.

Läs mer »
Dag 1

Del 4: Planering och idéutveckling

Nu är det dags att konkretisera och planera affärsidéerna. Efter en introduktion till E-kampens regler får eleverna välja den affärsidé de sedan kommer att driva i minst 4 timmar under dag 2.

Läs mer »

DAG 2

Driva företag och tävla i E-kampen

Eleverna får värdefulla praktiska erfarenheter och reflektera över sitt lärande:

Dag 2

Del 7: Företagsstart

E-kampens andra dag börjar med en gemensam genomgång av dagen. Eleverna får också tillfälle att göra de sista förberedelserna innan det är dags att gå ut och driva företag.

Läs mer »
Dag 2

Del 8: Driva företag

Nu ska eleverna själva driva sina företag under fyra timmar. Under tiden eleverna driver företag går du runt och besöker dem, ställer frågor och uppmuntrar.

Läs mer »
Dag 2

Del 9: Reflektion

När eleverna har drivit sitt företag under fyra timmar samlas de åter i helgrupp och förbereder sedan en kort rapport om sitt företagande. Eleverna presenterar vad de kommit fram till.

Läs mer »
Dag 2

Del 10: Tävling E-kampen

De elever/företag som vill vara med och tävla i E-kampen och ha chans att vinna 30 000 kr till sin klass avslutar dag två med ett tävlingsmoment. Eleverna spelar in en kort videopresentation på 2-4 minuter.

Läs mer »

Anmälan till E-kampen

Det är lärare eller annan skolpersonal som anmäler sin klass till E-kampen genom att registrera sig. Det går bra att anmäla flera klasser samtidigt. 

Anmälan sker i två steg.

  1. Registrera ett konto och anslut dig till din skola. 
  2. Aktivera aktuell period genom att anmäla antal klasser och elever som kommer att genomföra E-kampen. 

När du genomfört steg två kommer du åt allt arbetsmaterial på E-kampens sida.