Lärarens roll i E-kampen: ”Engagemang”

För att vinna E-kampen krävs en bra affärsidé, kreativitet och en drivkraft. Men det är minst lika viktigt att ha en duktig mentor engagerar sig, som eleverna och finns där som bollplank. En av dem är SO-läraren Stefan Flöjt som var mentor till klassen på Fredrikshovs slotts skola som vann E-kampen läsåret 2023/2024. 

Stefan Flöjt arbetar som SO-lärare och han ser många fördelar med att lyfta in entreprenörskap i klassrummet. När han fick frågan från skolans studie- och yrkesvägledare om att genomföra E-kampen var svaret självklart.

– Jag har alltid jobbat med nyfikenhet, engagemang och motivation i min undervisning. Genom att lyfta in entreprenörskap i undervisningen kan varje elev få glänsa utifrån sina individuella förutsättningar, säger han.

Klassens olika förväntningar inför E-kampen

Inför E-kampen hade eleverna i klassen spridda förväntningar. Några tog sikte på att vinna tävlingen, några ville testa en idé och andra ville tjäna egna pengar. 

– Efteråt var alla nöjda och stolta med sina prestationer och många ville fortsätta företagandet efter att E-kampen avslutats, säger Stefan Flöjt.

Som pricken över i:et vann klassen 30 000 kronor till klasskassan. Vinstpengarna lades på en gemensam aktivitet innan klassen skulle splittras för att börja på olika gymnasieskolor.

Därför tror jag på E-kampen 

Stefan Flöjt ser tillbaka på projektet som ett bevis på att lärande tar tid och han menar att en framgångsfaktor var att just låta processen ha sin egen gång. Nu ser han fram emot att genomföra E-kampen igen och låta flera klasser göra samma entreprenöriella resa.

– Genom E-kampen omsätter man sina kunskaper praktiskt vilket gör att de kommer komma ihåg detta i framtiden, säger han.

Kommer ni fortsätta köra E-kampen framåt?

– Absolut, ett vinnande koncept ska man inte sluta med.