– Lärarhandledning

Del 2: Kreativitet och idéskapande

Att komma på idéer är inte alltid så lätt. Det här passet handlar om att få igång elevernas kreativitet och lära dem att utveckla och ”vårda” sina idéer. Ni testar på brainstorming och utvärdering av idéer efter uppsatta regler.

Syfte och mål

Passet syftar till att sätta en kreativ stämning i gruppen, där varje individ vågar komma med idéer utan att censurera sig själv eller andra.

Övningar/Verktyg:

  • Film: Kreativitet
  • Slumpord
  • Vad kan du göra med…? (Globala Målen)

Obligatoriska moment:
Detta pass är inte obligatoriskt

Förslag på upplägg

Inledning

Börja med att berätta hur olika uppfinningar har kommit till, eller be eleverna ta reda på det. Vad kan man lära sig om de olika processerna som ligger bakom uppfinningarna? Det handlar ofta om upptäckarlust och förmågan att se möjligheter, oavsett om resultatet uppkommit genom rent tankearbete, en slump eller ett misstag. Exempel på upptäckter och uppfinningar att fördjupa sig i kan vara: 

  • penicillinet
  • post-it lappen
  • internet
  • gummidäcket

Därefter kan det vara lämpligt att börja prata tekniker för att komma på idéer. Brainstorming kan vara en sådan teknik. Att ”hjärnstorma” säger egentligen vad det handlar om – att storma fram idéer. 

Nyckeln är att komma på så många idéer som möjligt. När du ”brainstormar” ska du inte döma dina idéer. Att döma idéerna görs först i nästa steg – när du väl har varit kreativ och tagit fram alla möjliga (och omöjliga) idéer. Bra idéer föds väldigt ofta ur galna idéer. Ett bra regelverk för brainstorming är SKATT.

Skriv ner

– skriv ner alla idéer!

Kvantitet

– ta fram så många idéer som möjligt

Allting går

– skriv ner ALLA dina idéer

Tokigheter, tack!

– du vill få med även de galnaste idéerna

Tid

– avsätt en begränsad tid för att ”brainstorma”.
8-12 minuter kan vara lagom.

Skriv gärna upp vad SKATT står för på tavlan. 

För att få eleverna att komma in i den kreativa stämningen kan det vara en bra idé att prova en övning som exempelvis ”Slumpord”.

eller

Fyra Energier

Att utveckla, vårda och behålla ”energin” i idégenereringen kan också vara en stor utmaning. Ett verktyg för detta är de fyra energierna. De fyra energierna beskriver hur man kan/bör förhålla sig till idén och sin omgivning när man utvecklar idéer. I samband med att övningen ovan introduceras kan det var lämpligt att gå igenom de fyra energierna tillsammans med eleverna.

Fyra energier

Upptäckare (Samla information)

  • Sök efter idéer och information, ställer frågor.
  • Var nyfiken och öppen att se bortom det uppenbara.
  • Testa antaganden.
  • Kan ha en idé om vad de är ute efter men är samtidigt uppmärksam och lyhörd för signaler och ledtrådar.

Konstnär (Utveckla, var kreativ)

  • Lek med idéer och information genom att anpassa dem, vända upp och ner på dem, koppla ihop dem med annat, jämföra dem med annat, ta bort delar av dem etc.
  • Se på idéer och information från flera olika vinklar

Domare (Utvärdera och välj ut)

  • Utvärdera idéer och information.
  • Ta fram fördelar och nackdelar, likväl som möjligheter och troliga scenarier.
  • Utvärdera sin egen objektivitet genom att ifrågasätta sitt omdöme och sina antaganden.
  • Observera om idén eller informationen behöver mer bevis.
  • Slutgiltigt avgör, lämnar en ”dom” angående idén/informationen.

Kämpe (Planera och genomför)

  • Tar fram en strategi, en plan.
  • Agerar på en framtagen plan och strateg.
  • Har drivkraft och envishet att fullfölja en målsättning.
  • Fullföljer med nödvändig hjälp.
  • Har en ”plan B”.
  • Förutsäger hur hen tänkt handskas med problem som uppstår.

Genom att sätta ord på var i processen man befinner sig kan man behålla fokus på idén och undvika onödiga konflikter. Vi är ofta olika starka i de olika faserna. Vissa har en fallenhet för att vara upptäckare eller konstnär, andra är starka i domarfasen eller kämpefasen. 

Genom att använda sig av de fyra energierna säkerställer man att det inte dyker upp invändningar mot idéer i upptäckar- eller konstnärsfasen, eller det fortsätter komma fler idéer när det är dags att utvärdera och analysera de idéer man fått under tidigare faser.