Syfte och mål
Övningar/Verktyg:
- Diskussionsunderlag
- Frågor – Lärprocessen
- Digital utvärdering:
e-kampen.se/utvardering
Obligatoriska moment:
Det är obligatoriskt att efter avslutat företagande ha minst ett reflektionspass.
Förslag på upplägg
När eleverna kommer tillbaka från sina företag kommer de antagligen ha nya erfarenheter, vara lite trötta och nyfikna på hur det gått för deras klasskompisar. Det kan vara lämpligt att dela ut en frågepapper som kan fungera som ett underlag för företagets presentation. Ge därefter företagen tid att diskutera inom gruppen och besvara frågorna. Därefter kan företagen kortfattat presentera för varandra hur det gått för dem under dagen.
Denna presentation fungerar som starten för reflektionen. Som handledare kan du ställa frågor riktade såväl till företaget som presenterar som till övriga klassen (se ”Frågor om lärprocessen”).
Målet är att få igång ett samtal där eleverna sätter ord på sina erfarenheter och vad de har lärt sig av dessa. Det är dock vanligt att eleverna är trötta och känner du som handledare att du inte riktigt når fram till eleverna så är det ingen panik. Ofta fungerar reflektionen bättre när eleverna fått ”sova på” upplevelsen.
De grupper som vill kan delta i E-kampens tävlingsmoment – del 10.