Erfarenhets­baserad inlärnings­modell

– att lära genom att göra

E-kampens metodik bygger på David Kolbs teorier om lärprocesser.
Vi har valt att kalla det erfarenhetsbaserat lärande.

Vi vill – precis som Kolb – gå från upplevelse, till reflektion, till lärande och slutligen till applicering av det lärda. Metodiken delas upp i följande faser:

• Orienteringsfasen

I denna fas beskrivs ämnet. Genom att deltagarna får förståelse för relevansen och användbarheten, kan man få mer motiverade deltagare.

• Förklarandefasen

Denna fas ska klargöra vad som kan läras genom övningen och vad som förväntas uppnås med hjälp av erfarenheten.

• Erfarenhetsfasen

I denna fas finns den praktiska erfarenheten som kommer att ge ökad kunskap. Under E-kampen består denna erfarenhet i att starta upp och driva ett företag.

• Reflektionsfasen
– Vad gjorde vi?

När deltagarna fått erfarenheten så diskuterar och reflekterar man över denna nya erfarenhet. Ge- nom rätt frågor kommer denna fas ge bra svar från deltagarna som på detta sätt kommer att få en ökad kunskap om sig själva och företagande. Frågorna ska rikta sig direkt till det som deltagarna gjort och upplevt.

• Generaliseringsfas
– Vad kan vi lära oss utifrån det vi gjort?

Här drar deltagarna slutsatser och kommer fram till generella påståenden utifrån sin erfarenhet.

• Applikationsfas
– Hur kan vi använda det vi lärt oss och i vilka situationer?

I denna fas kommer deltagarna fram till hur man kan använda sin nya kunskap/erfarenhet och i vilka situationer. Hur kan man fästa den nya kunskapen direkt till individens privat- eller/och arbetsliv?

Utvärderingsfas

Man utvärderar själva övningen genom att se huruvida man nått de uppsatta målen.

Så används erfarenhets­baserat lärande i E-kampen

På E-kampens första dag (pass 1-6) befinner vi oss huvudsakligen i förklarandefasen och orienteringsfasen.

På E-kampens andra dag går vi under pass 7 in i genomförande- eller erfarenhetsfasen som den kallas i modellen ovan. Under pass 8 går vi in i reflektionsfasen, orienteringsfasen och applikationsfasen, men eftersom eleverna garanterat kommer att minnas sina erfarenheter av E-kampen kommer man kunna återkomma till dessa faser under en lång tid.

Pass 8 innehåller en pdf där det finns förslag på frågor handledaren kan ställa från erfarenhetsfasen och framåt.