– Lärarhandledning

Del 3B: Affärstyper med Globala målen i fokus

I del 3 flyttar vi fokus från idéer på ett bredare plan till idéer i affärssammanhang. Utifrån de Globala målen får eleverna brainstorma i grupp kring hur de kan skapa framgångsrika och hållbara affärsidéer.

Syfte och mål

Syftet med passet är eleverna ska känna att det finns idéer de kan genomföra utifrån deras egna förutsättningar och resurser. Passet resulterar också i en idébank som alla elever kan hämta inspiration ifrån.

Övningar/Verktyg:

  • Bedöma idéer

Obligatoriska moment:
Det obligatoriska är att eleverna ska arbeta med att komma på egna affärsidéer.

Hur man gör detta är upp till varje handledare men förslaget nedan är väl beprövat.

Förslag på upplägg

Globala mål

Vi rekommenderar att utgå från mål 11 och mål 12. Dessa mål brukar vara enklast för eleverna att utgå ifrån för att hitta affärsidéer som fungerar inom ramarna för E-kampen. Beroende på skolans förutsättningar samt elevernas erfarenheter och kunskaper kan givetvis andra mål också vara aktuella.

Inledning

Med bibehållen kreativ stämning så bör detta pass inledas med att skriva upp följande för eleverna:

Bidra till ett hållbart samhälle
(Mål 11)

Bidra till hållbar konsumtion
(Mål 12)

genom att
  • Sälja något man tillverkat
  • Sälja något man köpt
  • Leverera något mot en avgift
  • Uppträda för pengar
  • Lär ut något mot en avgift
  • Utföra en tjänst

Att bidra till ett hållbart samhälle kan bland annat innebär att hitta ett bättre sätt att leverera försändelser, att minska avfall eller hantera avfall på ett mer hållbart sätt. En hållbar konsumtion och produktion kan innebära att tillverka något nytt av något förbrukat eller att se till att en miljövänlig produkt får en bättre spridning. Att uppträda eller lära ut något kan öka kunskapen kring de Globala målen och inspirera till handlingar som ligger i linje med de Globala målen.

Dela in eleverna i grupper om ca 3 personer och be dem gå in i upptäckarfasen och komma på affärsidéer som de skulle kunna genomföra på relativt kort tid och med sina förutsättningar. Påminn eleverna att tänka efter SKATT-modellen. Ge deltagarna cirka 12 minuter att skriva ner så många idéer på varje affärstyp som möjligt. Utmana dem gärna att komma på minst 10 idéer till varje affärstyp.

Efter detta ger du grupperna ett stort papper (exempelvis från ett stort blädderplock). Säg åt dem att de nu försiktigt ska gå in i domarfasen med idéerna. Det är oftast lätt att hitta fel och brister på idéer därför kan det vara smart att presentera något verktyg som hjälper dem att sortera de olika idéerna. Det gör vi i nästa övning. 

Ge eleverna i uppgift att på papperet skriva ner de idéer som de känner skulle kunna gå att genomföra, det handlar alltså inte om att välja ut en idé utan snarare om att gallra bort de idéer som absolut inte skulle gå att genomföra på kort tid och med elevernas förutsättningar och resurser. I praktiken betyder detta att man kanske går från 10 till 5 idéer på varje affärstyp. Be dem sedan att tejpa upp sina papper med idéer på väggen så att grupperna kan gå runt och titta på varandras idéer.