Syfte och mål
Övningar/Verktyg:
- Regler för E-kampen
- Idébank för affärsplaner
Obligatoriska moment:
Det är obligatoriskt att gå igenom regler och förutsättningar för E-kampen.
Förslag på upplägg
Inledning
Detta är ett relativt kort pass där eleverna ska få reda på att de ska förverkliga en affärsidé och att genomförandet ska ske under en dag. Även om många elever kanske har förstått vad som är på gång så kommer beskedet antagligen väcka en hel del känslor, allt ifrån ”det kommer aldrig gå” till ”vad roligt”.
Men det bästa tipset är att snabbt gå på reglerna och förutsättningarna för E-kampen:
Efter att reglerna är presenterade så bör handledaren förklara att eleverna själva väljer vilken idé de vill förverkliga och att de bör välja en idé som de tycker verkar rolig att genomföra. (Det är dumt att sälja bullar om man hatar bullar.)
Gällande gruppindelning så finns det olika vägar att gå: Man kan låta eleverna bestämma grupper själva utifrån vilken idé de vill genomföra. Vet man som handledare att vissa gruppkonstellationer inte kommer fungera kan man antingen styra gruppindelningen från början eller ställa krav på hur samarbetet i grupperna ska fungera.
Under detta pass är det också lämpligt att bestämma hur man ska hantera företagens vinst. Antingen kan man låta vinsten behållas av företagen eller så kan man låta alla vinst gå till den gemensamma klasskassan. (Skulle ett företag från klassen vinna E-kampen tillfaller prispengarna klasskassan.) Det är också lämpligt att under detta pass låta eleverna få reda på tävlingskriterierna.
Ett tips kan vara att förlägga detta pass strax innan lunch. Då får eleverna lite tid på sig att smälta och tänka över uppgiften. Förvånansvärt ofta är såväl gruppindelning och en grund till affärsidé klar när handledaren träffar klassen efter lunch.
Om någon grupp helt kör fast även under nästa pass kan handledaren tipsa om affärsidéer från idébanken: