– Lärarhandledning

Del 5: Planering av affärsidén

Eleverna får skapa en enkel affärsplan med fokus på vad som ska säljas och hur det ska säljas. Aspekter som ekonomi, marknadsföring och sälj tas också upp.

Syfte och mål

Syftet med passet är ge eleverna förutsättningar och tid för att planera och förbereda inför dag 2.

Övningar/Verktyg:

  • Film: Sälj med E-kampen
  • Att sätta SMARTa mål
  • Affärsplansmall 1
  • Affärsplansmall 2
  • Budgetmall

Obligatoriska moment:
Det obligatoriska består i att ge eleverna tid för förberedelser.

Förslag på upplägg

Inledning

Börja passet med en kort introduktion om vad som förväntas av dem under passet. De bör arbeta med följande:

  • Affärsidé
  • Gruppindelning
  • Praktiska förberedelser (ex. tillverkning, marknadsföring, marknadsundersökning)
  • Affärsplan (bestäm också senast tid för att lämna in affärsplan, förslagsvis 15:00)

Detta pass består till stor del av självständigt arbete. De olika grupperna kommer befinna sig på olika ställen i processen, vissa kommer kanske arbeta fram marknadsföringsmaterial samtidigt som andra grupper arbetar med att hitta en affärsidé. Här gäller det som handledare att förlita sig på processen: Det kommer ordna sig och eleverna kommer att lära sig en hel del vilket är huvudsyftet.

Dela gärna ut affärsplansmallar, vi erbjuder två olika varianter. Den ena är lite enklare och den andra är lite mer detaljerad. Välj den som du tror passar din klass bäst.

Affärsplanen fyller inget självändamål utan är tänkt att hjälpa eleverna att styra upp deras affärsidé. Har inte klassen i andra sammanhang diskuterat målsättningar kan det vara en bra idé att gå igenom hårda och mjuka mål.

För övrigt gäller det att som handledare under detta pass gå runt till de olika grupperna för att uppmuntra, ställa öppna frågor och coacha deltagarna till att utveckla sina idéer och att utmana sig själva. Är det någon grupp som har en idé som av olika skäl inte kan godkännas så är det viktigt att de berörda eleverna får reda på det så snart som möjligt och kan tänka om.

Vissa grupper kommer kanske under detta pass vilja lämna skolan för att exempelvis tillverka produkter eller söka upp personer de behöver prata med för att kunna genomföra sin idé. Graden av självständighet du ger klassen bestämmer du som handledare. Dock är det att rekommendera att sätta en återsamlingstid för att lämna in ifylld affärsplansmall samt ha en gemensam genomgång (”Pitch”) om de olika idéerna eleverna ska förverkliga under dag 2.