Syfte och mål
Passet syftar till att ge information om den affärsidé gruppen valt samt att ta del av övriga affärsidéer och därigenom kunna få inspiration och feedback från klasskamrater.
Övningar/Verktyg:
Presentationsmatris
Obligatoriska moment:
Detta pass är inte obligatoriskt
Förslag på upplägg
Inledning
Presentationerna bör innehålla företagsnamn, vilken typ av produkt/tjänst som ska säljas, målgrupp, var de ska bedriva verksamheten, prissättning, ekonomiska mål och eventuella andra mål.
Förslagsvis ritas en matris upp på whiteboardtavlan (se pdf) där varje grupp för fylla i företagsnamn, produkt/tjänst, var de ska vara, prissättning, målgrupp, huvudsaklig marknadsföring och målsättning.
Beroende på tid så kan man antingen stanna där, eller fördjupa passet med att varje företag håller en insäljande pitch där de muntligt presenterar sitt företag och vad företaget erbjuder.
Uppmuntra en positiv stämning till såväl den egna företagsidén som till klasskamraternas företagsidéer. Om möjligt låt gärna den ifyllda presentationsmatrisen stå kvar på tavlan så den kan vara utgångspunkt för uppstarten av dag 2.